ОСОБЕННОСТИ МАССОВОЙ, МЕЖЛИЧНОСТНОЙ И МАССОВОЙ SELF-КОММУНИКАЦИИ В СОВРЕМЕННОЙ МЕДИАРЕАЛЬНОСТИ

Светлана Юрьевна Корорбова

Аннотация


В статье рассматриваются особенности массовой, межличностной и массовой self-коммуникации в условиях существования в медиареальности. Анализируются изменения ключевых характеристик межличностной и массовой коммуникации, которые делают возможным их существование в виртуальном мире: межличностная коммуникация расширяет свои возможности благодаря технической опосредованности, массовая коммуникация становится персонализрованной и взаимодействует со своей аудиторией, конкурируя с контентом, созданным пользователями.  Рассматривается массовая self-коммуникация, возникшая в условиях медиареальности и обладающая как признаками межличностной, так и массовой коммуникации. Массовая self-коммуникация подразумевает создание пользователями витруального образа я, обладающего статусом достоверного источника информации и информационных сообщений, которые становятся основным источником информации для массовой аудитории.

Ключевые слова


массовая коммуникация, межличностная коммуникация, массовая self-коммуникация, медиареальность

Полный текст:

PDF

Литература


Asmolov A.G. [From We-Media to the Self-Media: Finding Yourself in the Information World]

Chelovek kak sub"ekt i ob"ekt mediapsikhologii [Man as a Subject and Object of Media Psychology].

Moscow, MSU named by Lomonosov Publ., 2011, pp. 86–104. (in Russ.)

Vartanova E.L. [Man and Digital Revolution in the Media: Challenges and Problems]. Chelovek

kak sub"ekt i ob"ekt mediapsikhologii [Man as the Subject and Object of Media-Psychology]. Moscow,

MGU named by Lomonosov Publ., 2011, pp. 11–38. (in Russ.)

Volkova I.I. Igra kak sistemoobrazuyushchiy fenomen ekrannykh kommunikatsiy [Game as a

system-forming phenomenon of screen communications]: dis. ... d-ra filol. nauk. 2015.

p.

Gryazeva-Dobshinskaya V.G. Psikhologicheskaya topologiya lichnosti. tekhnologiya eksperimental'nogo

issledovaniya lichnostnoy dinamiki v gruppe [Psychological Topology of Personality. Technology

of Experimental Research of Personal Dynamics in a Group]. Chelyabinsk, South Ural St. Univ.

Publ., 2008. 142 p.

Gryazeva-Dobshinskaya V.G. Sovremennoe iskusstvo i lichnos': garmonii i katastrofy [Modern

Art and Personality: Harmony and Disaster]. Moscow, Akademicheskiy proekt Publ., 2002. 402 p.

Matveeva L.V., Anikeeva T.Ya., Mochalova Yu.V. Psikhologiya televizionnoy kommunikatsii

[Psychology of Television Communication]. Moscow, RIP-kholding Publ., 2004. 316 p.

Savchuk V.V. Mediafilosofiya. Pristup real'nosti [Mediaphilosophy. Attack of Reality].

St. Petersburg, Russian Christian Humanities Academy Publ., 2014. 350 p.

Fortunatov A.N. [Mediophilosophy as a Conceptual Analysis of the Information and Communication

Space]. Dialog mirovozzreniy: Kollektivnaya sotsial'no-istoricheskaya pamyat' i vyzovy sovremennosti

[Dialogue of Worldviews: Collective Socio-Historical Memory and Challenges of Modernity].

N. Novgorod, Volgo-Vyat. akad. gos. sluzhby, 2009, pp. 134–136. (in Russ.)

Castells M. Communication power. Oxford University Press Inc., New York, 2009. 571 p.

Cristiansen M.S. Creating a unique transnational place: deterritorialized discourse and the

blending of time and space in online social media. Writing communication, 2017, vol. 4, no. 2. pp. 135–164. DOI: 10.1177/0741088317693996.

1. Kim H.-W., Zheng J.R., Gupta S. Computers in human behavior, 2011, vol. 27, pp. 1760–1770.

DOI: 10.1016/j.chb.2011.03.003.

Kothgassner O.D., Griesinger M., Kettner K. Real-life prosocial behavior decreases after being

socially excluded by avatars, not agents. Computers in human behavior, 2017, vol. 70, pp. 261–269.

DOI: 10.1016/j.chb.2016.12.059

Kothgassner O.D., A. Felnhofer H., Hlavacs Salivary cortisol and cardiovascular reactivity to a

public speaking task in a virtual and real-life environment. Computers in human behavior, 2016, vol. 62,

pp. 124–135. DOI: 10.1016/j.chb.2016.03.081

Lee Y., Chen A.N.K. Usability design and psychological ownership of a virtual world. Journal

of management information systems, 2011, vol. 28, no. 3, pp. 269–307. DOI: 10.2753/MIS0742-

Morris N., Mendelson A.L. National geographic and Puerto Rico: a case study of journalistic

authority and collective identity in the digital age. Communication culture and critique, 2016, vol. 9,

no.3, pp. 458–476. DOI: 10.1111/cccr.12118

Oeldorf-Hirsch A., Birnholtz J., Hancock J.T. Your post is embarrassing me: Face

threats, identity, and the audience on Facebook. Computers in human behavior, 2017, vol. 73, pp. 92–

DOI: 10.1016/j.chb.2017.03.030

Rasmussen J. 'Welcome to Twitter, @CIA. Better late than never': Communication professionals'

views of social media humour and implications for organizational identity. Discourse and communication,

, vol. 11, no. 1, pp. 89–110. DOI: 10.1177/1750481316683295

Van Oosten J. The role of audience similarity in online self-expression: a replication study.

Tijdschrift voor communicatiewetenschap, 2017, vol. 45, num. 2, pp. 100–111.




DOI: http://dx.doi.org/10.14529/psy170310

Ссылки